چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Wed 8 May 2024
    باشگاه خبری ایران دریلینگ؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت حفاری در ایران و جهان
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت حفاری با ما تماس بگیرید
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری ایران دریلینگ با ما تماس بگیرید
Breaking News
سرخط اخبار یکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۳ ، ساعت ۱۲:۳۷:۴۵

از سوی پژوهشگاه صنعت نفت انجام شد
ساخت و بررسی عملکرد نانوافزایه‌های صنعت حفاری
ایران دریلینگ: تدوین دانش فنی، ساخت و بررسی عملکرد نانوافزایه‌های کاهش‌دهنده تقابل سازندهای رسی (جلوگیری از تورم) با سیال حفاری، روان‌سازی و کاهنده‌اصطکاک رشته‌های عملیات حفاری با تولید نیمه‌صنعتی و ارزیابی آنها در شرایط میدانی از سوی پژوهشگاه صنعت نفت برای شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب انجام می‌شود. به گزارش ایران دریلینگ و به نقل از سایت شانا، از آنجاکه یکی از چالش‌های بزرگ صنعت حفاری، بروز مشکلاتی مانند ناپایداری تنگی دیواره، گیر لوله‌های حفاری، توپی شدن مته، مشکل تمیزسازی، گشادگی و بزرگی قطره چاه و ایجاد شکاف که براثر قرار گرفتن لایه‌های مختلف (به ویژه سازندهای شیلی) مخازن هیدروکربنی در مجاورت سیالات حفاری ایجاد می‌شود که باید با مطالعات جامع در شرایط آزمایشگاهی و کاربردی با شناسایی لایه‌های مشکل‌ساز با روش‌های مدرن موجود، عکس‌العمل آنها را در برابر فاز مایع سیالات حفاری نسل تازه مورد استفاده در منطقه بررسی کرد.

بنابراین بررسی اثرات سیال حفاری حاوی افزایه‌های نانو مقیاس (که به صورت نیمه‌صنعتی تولید خواهند شد) بر سازندهای رسی حساس به آب در جلوگیری از مشکلات ناپایداری دیواره چاه‌ها همچنین افزایش قدرت روان‌کنندگی نانو سیالات حفاری برای مهارگیر رشته‌های حفاری در این طرح بررسی می‌شوند. این طرح در صنعت حفاری برای ازدیاد برداشت از مخازن و ساخت افزایه‌ها، رفع آسیب سازند و مشکلات ناپایداری دیواره چاه و گیر لوله‌های حفاری و گسترش استفاده از مواد نانو ساختار در صنایع بالادستی کاربرد دارد. از اهداف آن، شناسایی نانو افزایه و بررسی سوابق کاربردی در حفاری با بررسی فنی اقتصادی ساخت نانو افزایه، ساخت و تولید نانو ساختار (در مقیاس آزمایشگاهی و نیمه‌صنعتی)، عامل‌دار نمودن و تعیین مشخصالت محصول و پایدارسازی نانو ساختار در سیال، ساخت و ارزیابی عملکرد و کارآیی در شرایط آزمایشگاهی و میدانی نانو سیال حفاری همسو با عنوان موضوع، بررسی و تعیین میزان عملکرد نانو افزایه‌ها در پایدارسازی دیواره چاه می باشد.

اهداف دیگر این طرح جلوگیری از نفوذ آب و تورم لایه‌های حساس، شناسایی و ارزیابی مکانیزم‌های مختلف کاهش اصطکاک و سایش ناشی از فرآیندهای مختلف در عملیات حفاری و تدوین دانش فنی و سخت سیالات نسل جدید پایه آبی و دوست‌دار محیط‌زیست با کمترین آسیب وارده به سازند تولیدی و بالاترین قدرت روان‌سازی را می‌باشد. در نتیجه دستیابی به فناوری ساخت و تهیه نانو افزایه هدف، مورد استفاده در سیال حفاری با توجه به خصوصیات منطقه، به کارگیری و آزمودن فناوری نانو در ترکیبات سیالات حفاری پایه آبی برای نخستین‌بار در کشور و حرکت به سمت تولید ملی، دسترسی به روش‌های مدون دانش فنی ساخت نانو ذرات هدف، جلوگیری از هزینه‌های اضافی تحمیلی ناشی از ناپایداری لایه‌های شیلی و اصطکاک و فرسایش قطعه‌های حفاری و آماده‌شدن زمینه‌ها و زیرساخت‌های لازم در ساخت دیگر نانو افزاینه‌های مورد مصرف در سیالات حفاری تحقق می‌یابند.


  کد خبر : 641
  ارتباط با سردبیر : info@IranDrilling.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «IranDrilling» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «IranDrilling» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :